ມສ ວຽງຈັນ ນໍາໃຊ້ 15 ວິທີການສອນແບບໃໝ່ ໂດຍເອົານັກຮຽນເປັນໃຈກາງ

214

ອາຈານ ມະນີວອນ ພະໄຊຍະວົງ ຮອງຜູ້ອໍານວຍການໂຮງຮຽນມັດທະຍົມສຶກສາສົມບູບວຽງຈັນ ( ມສ ວຽງຈັນ ) ໃຫ້ສໍາພາດວ່າ: 15 ວິທີການສອນແບບໃໝ່ນີ້ ໄດ້ມາຈາກກະຊວງສຶກສາທິການ ແລະ ກີລາ ( ສສກ ) ແລະ ໄດ້ເລີ່ມນໍາໃຊ້ແຕ່ປີ 2022 ເປັນມາ. ມາຮອດປັດຈຸບັນທາງໂຮງຮຽນໄດ້ນໍາໃຊ້ 15 ວິທີການສອນແບບໃໝ່ນີ້ມາຕະຫຼອດ ໂດຍຖືເອົານັກຮຽນເປັນໃຈກາງ ດັ່ງນີ້:
1. ການຮຽນແບບປະສົບການ: ແມ່ນຂະບວນການທີ່ນັກຮຽນມີສ່ວນຮ່ວມຮຽນຮູ້ດ້ວຍການປະຕິບັດ ແລະ ສະທ້ອນປະສົບການ ກິດຈະກໍາການຮຽນປະກອບດ້ວຍການທົດລອງໃນຫ້ອງ, ການປະຕິບັດຕົວຈິງ ເປັນການນໍາຜູ້ຮຽນເຂົ້າສູ່ປະສົບການທີ່ມີຢູ່ແລ້ວ, ຈາກນັ້ນກະຕຸ້ນໃຫ້ເກີດການສະທ້ອນແລກປ່ຽນປະສົບການ ແລະ ຄວາມຄິດເຫັນ ເພື່ອພັດທະນາທັກສະໃໝ່.

2. ການສອນແບບທົດລອງ:ເປັນວິທີຄົ້ນຄວ້າກ່ຽວກັບເຫດ ແລະ ຜົນ ເຊິ່ງຕ່າງຈາກວິທີບໍ່ແມ່ນການທົດລອງຢູ່ບ່ອນທີ່ມັນກ່ຽວຂ້ອງກັບເຕັກນິກຈັດການກັບຕົວປ່ຽນໃດໜຶ່ງ ເພື່ອສຶກສາຕົວປ່ຽນອື່ນໆໂດຍໃຊ້ເຄື່ອງມື ຫຼື ອຸປະກອນຕົວຈິງ.
3. ການຮຽນແບບຄົ້ນພົບເປັນວິທີການຮຽນຮູ້ຈາກປະສົບການ: ທິດສະດີນີ້ສົ່ງເສີມໃຫ້ນັກຮຽນອີງໃສ່ປະສົບການ ແລະ ຄວາມຮູ້ໃນອະດີດ, ໃຊ້ ຄວາມຕັ້ງໃຈ, ຈິນຕະນາການ ແລະ ຫົວຄິດປະດິດສ້າງຂອງຕົນ, ພ້ອມກັບການຊອກຄົ້ນຂໍ້ມູນເພື່ອຄົ້ນຫາຄວາມເປັນຈິງ.
4. ການສອນແບບຄົ້ນພົບເປັນວິທີທີ່ອີງໃສ່ຄໍາຖາມ, ຜູ້ຮຽນຕ້ອງຊອກຄົ້ນຫາຄວາມເປັນຈິງທີ່ກ່ຽວຂ້ອງກັບຕົນເອງ ເຊິ່ງສະແດງອອກໃນສະຖານະການແກ້ບັນຫາເພື່ອໃຫ້ຜູ້ຮຽນເປັນນັກຄິດແບບວິພາກ. ຄູອາດຈະມອບໝາຍໜ້າວຽກພ້ອມກັບແຫຼ່ງຂໍ້ມູນເພື່ອໃຫ້ນັກຮຽນໄປຄົ້ນຫາຄໍາຕອບດ້ວຍຕົນເອງ.
5. ການສອນແບບຈໍາລອງແມ່ນການອອກແບບມາເພື່ອຈໍາລອງສະຖານະການ, ເຫດການ ຫຼື ປາກົດການຕົວຈິງໃດໜຶ່ງທີ່ເກີດຂຶ້ນໃນວິທະຍາສາດ, ໃນທໍາມະຊາດ ແລະ ໃນຊີວິດປະຈໍາວັນ.

6. ການຮຽນແບບເກມແຂ່ງຂັນ ເປັນສ່ວນໜຶ່ງຂອງຂະບວນການຮຽນຮູ້ດ້ວຍການແນະນໍາອົງປະກອບທີ່ຄ້າຍຄືກັບການຫຼີ້ນເກມແບບທົ່ວໄປ ເພື່ອເຮັດໃຫ້ການຮຽນຮູ້ມີຄວາມຜ່ອນຄາຍ ແລະ ຜູ້ຮຽນມີສ່ວນຮ່ວມຫຼາຍຂຶ້ນ ລວມທັງອົງປະກອບຕ່າງໆ ເຊັ່ນ: ການໃຫ້ຄະແນນ, ການໃຫ້ລາງວັນ ແລະ ການໃຫ້ຄະແນນແບບກຸ່ມ… ເພື່ອເຮັດໃຫ້ບັນຍາກາດການຮຽນມີ ຄວາມສະໜຸກສະໜານ, ມີ ຄວາມຕື່ນເຕັ້ນ. ຈຸດປະສົງຂອງເກມແຂ່ງຂັນ ຄືສ້າງການດຶງດູດຄວາມສົນໃຈໃຫ້ນັກຮຽນທຸກຄົນໃນຫ້ອງຮຽນ ໄດ້ມີສ່ວນຮ່ວມ ແລະ ປະກອບສ່ວນຢ່າງຫ້າວຫັນ ເຊິ່ງຕ່າງຈາກການຮຽນຮູ້ດ້ວຍເກມ ເພາະວ່າໃນຕົວຂອງເກມເອງກໍເປັນປະສົບການຮຽນຮູ້ໃນເກມແຂ່ງຂັນ ເພາະວ່າສ່ວນປະກອບຂອງເກມຈະຖືກເພີ່ມເຂົ້າໄປໃນວິທີການສອນແບບເກົ່າ.

7. ວິທີການສອນແບບ LAOPDR ຖືກພັດທະນາຂຶ້ນໃນທ້ອງຖິ່ນ ໂດຍສະເພາະແມ່ນໃນ ສປປ ລາວ, ແບບ LAOPDR ເປັນວິທີການສອນທີ່ນິຍົມໃຊ້ຫຼາຍໃນ ສປປ ລາວ ໂດຍມີການປັບປຸງ ແລະ ນໍາໃຊ້ວິທີການສອນທີ່ເອົາຜູ້ຮຽນເປັນໃຈກາງຈາກທີມຊ່ຽວຊານ ແລະ ທີ່ປຶກສາໂຄງການ EESDP, ວິທີສອນແບບ LAOPDR ໄດ້ອະທິບາຍເຖິງຂະບວນການຮຽນຮູ້ ໂດຍເລີ່ມຕັ້ງແຕ່ການບັນຍາຍໂດຍຫຍໍ້ຈົນເຖິງສະທ້ອນແລກປ່ຽນຄວາມຄິດເຫັນ.
8. ການຮຽນແບບສອບ ຖາມ – ສືບສວນ: ແມ່ນວິທີການ ທີ່ມີຄວາມທ້າທາຍຕໍ່ນັກຮຽນ ດ້ວຍວິທີການສອບຖາມ, ຕັ້ງຄຳຖາມ, ກວດກາ ຫຼື ສືບສວນບັນຫາສະເພາະ ເພື່ອແກ້ໄຂບັນຫາ.

9. ການສອນແບບປະຕິສຳພັນ: ແມ່ນການແນະນຳໃຫ້ນັກຮຽນ ຮຽນໃນແບບທີ່ພວກເຂົາມີສ່ວນຮ່ວມຢ່າງຈິງຈັງກັບຂະບວນການຮຽນຂອງພວກເຂົາ. ມັນມີຫຼາຍວິທີທີ່ແຕກຕ່າງກັນໃນການສ້າງການມີສ່ວນຮ່ວມແບບນີ້, ເວລາສ່ວນໃຫຍ່ແມ່ນຜ່ານ: (i) ການປະຕິສຳພັນລະຫວ່າງ ຄູ ກັບ ນັກຮຽນ ແລະ (ii) ການປະຕິສຳພັນລະຫວ່າງ ນັກຮຽນ ກັບ ນັກຮຽນ.
10. ການຮຽນແບບລະດົມສະໝອງ: ແມ່ນວິທີການທີ່ໃຊ້ໃນການສ້າງແນວຄວາມຄິດເພື່ອແກ້ໄຂບັນຫາທີ່ໄດ້ກຳນົດຢ່າງຈະແຈ້ງ, ເປັນວິທີທີ່ສົ່ງເສີມໃຫ້ນັກຮຽນຈົດຈໍ່ກັບບັນຫາໃດໜຶ່ງທີ່ກໍານົດໃຫ້ ແລະ ມີສ່ວນຊ່ວຍໃຫ້ນັກຮຽນສະແດງແນວຄວາມຄິດອອກມາຢ່າງເປັນອິດສະຫຼະ, ຄູອາດໃຊ້ການລະດົມສະໝອງດ້ວຍການຕັ້ງຄໍາຖາມ ຫຼື ການຕັ້ງບັນຫາ ຫຼື ການສະເໜີຫົວຂໍ້ທີ່ກ່ຽວຂ້ອງກັບບົດຮຽນ ເພື່ອໃຫ້ນັກຮຽນຄົ້ນຄວ້າຫາຄໍາຕອບ ແລະ ຄໍາອະທິບາຍທີ່ມີເຫດຜົນທີ່ສຸດ.

11. ການສົນທະນາກຸ່ມຍ່ອຍ: ແມ່ນເຕັກນິກການຮຽນຮູ້ທີ່ປະກອບດ້ວຍການສ້າງກຸ່ມສົນທະນານ້ອຍໆ ເຊິ່ງມີຈຸດປະສົງໃນການປັບປຸງວຽກງານໃດໜຶ່ງ ( ເຊັ່ນ: ການສັງລວມແນວຄວາມຄິດ, ການແກ້ໄຂບັນຫາ ແລະ ອື່ນໆ ) ຫຼື ເປັນການຊ່ວຍໃຫ້ສະມາຊິກພາຍໃນກຸ່ມໄດ້ປຶກສາຫາລືຫົວຂໍ້ໃດໜຶ່ງ ເພື່ອບັນລຸຄວາມເຫັນດີເປັນເອກະພາບນຳກັນ ໂດຍໃຊ້ເວລາໃນການສົນທະນາສັ້ນ.
12. ຄິດເອງ – ເປັນຄູ່ – ແລກປ່ຽນ: ຄູເລີ່ມຕັ້ງຄໍາຖາມສະເພາະກ່ຽວກັບບົດເລື່ອງ
ນັກຮຽນ “ ຄິດ ” ເອງ ກ່ຽວກັບສິ່ງທີ່ເຂົາເຈົ້າຮູ້ ຫຼື ເຄີຍຮຽນມາກ່ອນ ກ່ຽວກັບຫົວຂໍ້ດັ່ງກ່າວ ຈາກນັ້ນ ນັກຮຽນແຕ່ລະຄົນຈັບເປັນຄູ່ ຫຼື ແບ່ງເປັນກຸ່ມນ້ອຍ ນັກຮຽນແລກປ່ຽນແນວຄິດຂອງຕົນກັບເພື່ອນທີ່ຈັບຄູ່ ແລະ ຄູຂະຫຍາຍການ “ ແລກປ່ຽນ ” ຄໍາເຫັນເປັນການສົນທະນາລວມໝູ່ກັບນັກຮຽນທຸກຄົນໃນຫ້ອງ.

13. ການສອນແບບຖາມ -ຕອບ ແມ່ນວິທີໜຶ່ງຂອງການສິດສອນແບບປະຕິສຳພັນ ເຊິ່ງໃຊ້ຄຳຖາມເພື່ອເພີ່ມການປະຕິສຳພັນ ລະຫວ່າງ ນັກຮຽນ – ຄູ, ແລະ ນັກຮຽນ – ນັກຮຽນ. ຄຳຖາມອາດຈະມາຈາກທັງສອງສ່ວນ ໂດຍມີຈຸດປະສົງເພື່ອ ກວດກາການຮຽນຮູ້ມາກ່ອນ, ເຮັດໃຫ້ເກີດການມີສ່ວນຮ່ວມຂອງນັກຮຽນ, ກວດກາຄວາມເຂົ້າໃຈ / ຄວາມເຂົ້າໃຈຜິດ, ປະເມີນສິ່ງທີ່ຍັງບໍ່ທັນໄດ້ຮຽນຮູ້ເທື່ອ ແລະ ໃຫ້ໂອກາດການຮຽນຮູ້ຂອງນັກຮຽນ ເພື່ອໃຫ້ທັນກັບການສອນ – ການຮຽນ ແລະ ອື່ນໆ.
14. ການຮຽນແກ້ໄຂບັນຫາ: ແມ່ນການເຮັດວຽກເປັນກຸ່ມເພື່ອສືບສວນ ແລະ ແກ້ໄຂບັນຫາຕ່າງໆ ຫຼື ບັນຫາສະເພາະໃດໜຶ່ງຮ່ວມກັນ.
15. ການຮຽນແບບໂຄງການ: ແມ່ນການມອບໝາຍໃຫ້ນັກຮຽນເຮັດວຽກເປັນກຸ່ມ ເພື່ອສ້າງ ແລະ ດຳເນີນໂຄງການໃດໜຶ່ງຮ່ວມກັນ ແລ້ວນຳສະເໜີຜົນການຮຽນຮູ້ຈາກຂະບວນການຕໍ່ຄູ.