ເພື່ອເປັນການສົ່ງເສີມເສດຖະກິດດິຈິຕອລຂອງລາວ ດ້ວຍນະວັດຕະກຳ ເຕັກໂນໂລຊີທາງການເງິນ ກໍ່ຄື Fintech ສະມາຄົມ ໄອຊີທີ ແລະ ດິຈິຕອລ ລາວ Lao ICT & Digital Association (LIDA) ຮ່ວມມືກັບສະມາຄົມນັກທຸລະກິດອາເມລິກາ-ລາວ American-Lao Business Association (AmLaoBizz) ໄດ້ຈັດງານງານ Lao Digital Forum ຄັ້ງທີ 6 ການສົ່ງເສີມເສດຖະກິດດິຈິຕອລຂອງລາວ ດ້ວຍນະວັດຕະກຳ ເຕັກໂນໂລຊີທາງການເງິນ ກໍ່ຄື Fintech ຂຶ້ນ ທີ່ໂຮງແຮມສຸພັດຕາ, ໃນວັນທີ 13 ທັນວາ 2024 ຜ່ານມາ.
ໂດຍການເຂົ້າຮ່ວມຂອງທ່ານ ນາງ ມິເຊລ ເອົ້າລໍ (Michelle Outlaw) ຮອງທູດປະຈຳສະຖານທູດອາເມລິກາ ປະຈຳ ລາວ; ທ່ານ ຄຳນ້ອຍ ໄຊຍະສີ ຮອງຫົວໜ້າກົມເຕັກໂນໂລຊີຂໍ້ມູນຂ່າວສານ, ທະນາຄານແຫ່ງ ສປປ ລາວ; ທ່ານ ທະນູສອນ ພົນອາມາດ ປະທານສະມາຄົມ LIDA ແຫ່ງ ສປປ ລາວ; ແລະ ທ່ານ ສຸລິໂຍ ວົງດາລາ ປະທານສະມາຄົມນັກທຸລະກິດອາເມຣິກາ-ລາວ, ມີທັງພາກລັດ, ຜູ້ປະກອບການ, ຫົວໜ່ວຍທຸລະກິດ ແລະ ພາກສ່ວນກ່ຽວຂ້ອງ ລວມເຖິງນ້ອງນັກຮຽນກໍເຂົ້າຮ່ວມ.
ນາງ ມິເຊລ ເອົ້າລໍ (Michelle Outlaw) ຮອງທູດປະຈຳສະຖານທູດອາເມລິກາ ປະຈຳ ລາວ ກ່າວບາງຕອນເຖິງຄວາມສຳຄັນຂອງການປົກປ້ອງຂະແໜງການເງິນ ໂດຍຍຶດໝັ້ນມາດຕະຖານສາກົນຕ້ານການຟອກເງິນ. ອາເມລິກາຍັງຄົງໝາຍໝັ້ນທີ່ຈະຮ່ວມມືກັບລາວ ເພື່ອເສີມຂະຫຍາຍສະພາບແວດລ້ອມແຫ່ງການດຳເນີນທຸລະກິດ, ກ້າວໄປສູ່ການປະຕິຮູບດ້ານເສດຖະກິດ, ສະໜັບສະໜູນທຸລະກິດຂະໜາດນ້ອຍ ແລະ ກາງ, ຊຸກຍູ້ການເຕີບໂຕທາງດ້ານເສດຖະກິດລະຫວ່າງລາວ ແລະ ບັນດາຄູ່ຮ່ວມມືອາຊຽນ. ເຊິ່ງງານນີ້ມີຕາງໜ້າຈາກລັດຖະບານ, ສະຖາບັນການເງິນ, ບັນດາບໍລິສັດ ແລະ ຫົວໜ່ວຍທຸລະກິດ, ແລະ ຜູ້ສ້າງນະວັດຕະກຳເຕັກໂນໂລຢີ ເພື່ອປຶກສາຫາລືກ່ຽວກັບບົດບາດການຫັນປ່ຽນຂອງ Fintech ໃນອະນາຄົດດ້ານເສດຖະກິດຂອງລາວ.
ຈຸດເດັ່ນທີ່ສຳຄັນຈາກເວທີສົນທະນາ
1. Fintech Regulatory Sandbox ຈະເປີດຕົວພາຍໃນ Q1 2025
ການນຳສະເໜີຂອງຜູ້ຕາງໜ້າທະນາຄານແຫ່ງຊາດລາວ (ທຫລ) ໄດ້ໃຫ້ຂໍ້ມູນຂ່າວສານທີ່ສຳຄັນກ່ຽວກັບລະບຽບການ. ກົດໝາຍວ່າດ້ວຍລະບົບການຈ່າຍເງິນ ແລະ ກົດໝາຍການທະນາຄານທີ່ໄດ້ຮັບການອະນຸມັດໃໝ່, ແຕ່ຈຸດເດັ່ນທີ່ສຳຄັນແມ່ນການປະກາດວ່າ Fintech Regulatory Sandbox ຈະເປີດຕົວຢ່າງເປັນທາງການພາຍໃນ Q1 2025. ການນຳສະເໜີດ້ານລະບຽບການນີ້ມີຈຸດປະສົງເພື່ອເລັ່ງນະວັດຕະກຳ Fintech ໂດຍການກຽມຄວາມພ້ອມໃຫ້ສະພາບແວດລ້ອມ ເພື່ອໄດ້ທົດສອບ ປັບປຸງ ແລະ ແກ້ໄຂ.
2. ຜູ້ສ້າງນະໂຍບາຍເນັ້ນໃສ່ການປົກປ້ອງຜູ້ບໍລິໂພກ ແລະການຮ່ວມມື
ໃນລະຫວ່າງການສົນທະນາຄັ້ງທໍາອິດ, ຜູ້ກໍານົດນະໂຍບາຍໄດ້ເນັ້ນຫນັກວ່າການປົກປ້ອງຜູ້ບໍລິໂພກຍັງຄົງເປັນຄວາມກັງວົນໃຈກາງໃນການພັດທະນາ Fintech. ການສົນທະນາໄດ້ເນັ້ນເຖິງຄວາມຈຳເປັນຂອງການພິຈາລະນາຢ່າງລະມັດລະວັງ ແລະ ການຮ່ວມມືຂອງຫຼາຍຝ່າຍ. ຜູ້ຕາງຫນ້າຈາກ LAPNet ໄດ້ເນັ້ນຫນັກເຖິງບົດບາດສໍາຄັນຂອງພວກເຂົາໃນການເຊື່ອມຕໍ່ທະນາຄານພາຍໃນແລະພາກພື້ນ, ໃນຂະນະທີ່ສະຫນັບສະຫນູນ Fintech ເປັນການເສີມກັບທະນາຄານແບບດັ້ງເດີມແທນທີ່ຈະເປັນຄູ່ແຂ່ງ.
3. ທະນາຄານຄໍາ ລາວ: ການເຊື່ອມຈອດກັບນະວັດຕະກໍາໃໝ່
ການນຳສະເໜີທີ່ໜ້າສົນໃຈຂອງ ທະນາຄານຄຳ ລາວ ໄດ້ສະແດງໃຫ້ເຫັນເຖິງວິທີທີ່ຄຳ ແລະ ໂລຫະມີຄ່າຍັງຄົງມີຄວາມກ່ຽວຂ້ອງກັນໃນຍຸກ Fintech. ໂດຍການເຮັດໃຫ້ຊັບສິນເຫຼົ່ານີ້ເປັນດິຈິຕອນ, ທະນາຄານໄດ້ອະນຸຍາດໃຫ້ບຸກຄົນ ແລະ SMEs ສາມາດໃຊ້ຄໍາເປັນຫຼັກຊັບຄໍ້າປະກັນເງິນກູ້ ຫຼືປ່ຽນເປັນສິນເຊື່ອດິຈິຕອນສໍາລັບການເຮັດທຸລະກໍາ. ຜູ້ຝາກເງິນຍັງໄດ້ຮັບຜົນປະໂຫຍດຈາກດອກເບ້ຍທີ່ຈ່າຍເປັນຄໍາ, ເຊິ່ງເປັນວິທີການໃຫມ່ໃນການລວມເອົາວິທີການຈ່າຍດອກເບ້ຍເປັນຄຳເຂົ້າເປັນອີກວິທີການໜຶ່ງ ທາງດ້ານການເງິນ.
4. ຄວາມສໍາເລັດຂອງ M-Money
M-Money, ການບໍລິການ e-wallet ຂອງສປປ ລາວ ເປັນເຈົ້າຂອງໂດຍ ລາວໂທລະຄົມ, ໄດ້ແບ່ງປັນການເດີນທາງໄປສູ່ການເປັນຜູ້ໃຫ້ບໍລິການ e-wallet ທີ່ໃຫຍ່ທີ່ສຸດໃນລາວ, ເຊິ່ງມີບັນຊີຜູ້ໃຊ້ເກືອບ 1 ລ້ານຄົນ ແລະ ມີແຜນຈະທະລຸຕົວເລກນັ້ນພາຍໃນທ້າຍປີ. ບໍລິສັດໄດ້ປະກາດແຜນການຂະຫຍາຍການບໍລິການໃຫ້ແກ່ນັກທ່ອງທ່ຽວ, ໃຫ້ພວກເຂົາເຂົ້າເຖິງການຊໍາລະແບບດິຈິຕອລແບບບໍ່ຕິດຂັດໃນຂະນະທີ່ເດີນທາງໃນລາວ.
5. LTS Ventures: ສ້າງຄວາມເຂັ້ມແຂງໃຫ້ແກ່ທະນາຄານບ້ານ
LTS Ventures ສະແດງໃຫ້ເຫັນຜົນກະທົບທີ່ປ່ຽນແປງຂອງຕົນຕໍ່ລະບົບທະນາຄານບ້ານໃນລາວ, ໃຫ້ບໍລິການທະນາຄານບ້ານຫຼາຍກວ່າ 950 ແຫ່ງທີ່ມີລູກຄ້າ 250,000 ຄົນແລະຄຸ້ມຄອງການໄຫຼວຽນຂອງ $ 25 ລ້ານໂດລາສະຫະລັດ. ລະບົບຂອງພວກເຂົາອະນຸຍາດໃຫ້ທະນາຄານບ້ານສາມາດປ່ອຍເງິນກູ້ສ່ວນເກີນໃຫ້ແກ່ບ້ານອື່ນໆ, ເສີມຂະຫຍາຍຄວາມຍືນຍົງທາງດ້ານການເງິນແລະຄວາມຢືດຢຸ່ນຂອງເສດຖະກິດທ້ອງຖິ່ນ.
6. LOCA Pay: ການອັດຊ່ອງຫວ່າງສໍາລັບ SMEs ແລະ ນັກທ່ອງທ່ຽວ
LOCA Pay ໄດ້ນຳສະເໜີວິໄສທັດຂອງຕົນໃນການເຮັດໃຫ້ບັດເຄຣດິດເປັນທາງເລືອກໃນການຈ່າຍເງິນທີ່ເໝາະສົມສຳລັບນັກທ່ອງທ່ຽວໃນລາວອີກຄັ້ງ. ດ້ວຍເກືອບ 100% ຂອງການໃຊ້ຈ່າຍຂອງນັກທ່ອງທ່ຽວທີ່ສຸມໃສ່ການເຮັດທຸລະກໍາເງິນສົດກັບ SMEs, LOCA Pay ມີຈຸດປະສົງເພື່ອອັດຊ່ອງຫວ່າງນີ້. ໃນປີ 2024, LOCA Pay ໄດ້ເປີດໃຫ້ວິສາຫະກິດ SMEs ຫຼາຍກວ່າ 15,000 ຄົນໄດ້ຮັບການຊໍາລະແບບດິຈິຕອນ ແລະ ຄາດວ່າຈະເພີ່ມຂຶ້ນເປັນ 3 ເທົ່າໃນປີທີ່ຖັດໄປ. ຂໍ້ລິເລີ່ມນີ້ສ້າງຄວາມເຂັ້ມແຂງໃຫ້ SMEs ເຂົ້າເຖິງກໍາລັງການຊື້ຂອງນັກທ່ອງທ່ຽວດ້ວຍບັດເຄຣດິດ, ຮັບປະກັນການເຮັດທຸລະກໍາທີ່ບໍ່ມີການສໍ້ໂກງຢ່າງງ່າຍດາຍສໍາລັບທັງທຸລະກິດແລະນັກທ່ອງທ່ຽວ.
7. FINA: ການແກ້ໄຂບັນຫາການເຂົ້າເຖິງການບໍລິການທາງດ້ານການເງິນ
FINA, ແມ່ນບໍລິສັດ Fintech ສະຕາດອັບ, ໄດ້ນໍາສະເຫນີແນວທາງທີ່ສ້າງສັນໃນແກ້ໄຂບັນຫາການເຂົ້າເຖິງບໍລິການທາງດ້ານການເງິນ. ໂດຍການມີສ່ວນຮ່ວມກັບຊຸມຊົນທ້ອງຖິ່ນ, ໂດຍສະເພາະແມ່ຍິງພິການ ແລະ ຊຸມຊົນ ຊົນນະບົດ, FINA ກໍາລັງສ້າງຂົວຕໍ່ກັບກຸ່ມທີ່ບໍ່ໄດ້ຮັບຜົນປະໂຫຍດພຽງພໍ ແລະ ປະສົມປະສານໃຫ້ເຂົາເຈົ້າເຂົ້າໄປໃນລະບົບນິເວດທາງດ້ານການເງິນ.
ສືບທອດມູນເຊື້ອຂອງເວທີລາວດິຈິຕອລ
ຕັ້ງແຕ່ເລີ່ມຕົ້ນໃນປີ 2018 ເປັນຕົ້ນມາ, Lao Digital Forum ໄດ້ເປັນເວທີທີ່ເປີດການສົນທະນາ ແລະ ການຮ່ວມມືລະຫວ່າງບັນດາພາກສ່ວນກ່ຽວຂ້ອງທີ່ສຳຄັນ. ຄັ້ງທີ 6 ນີ້ ໄດ້ເສີມສ້າງບົດບາດຂອງເວທີເປັນພື້ນທີ່ປອດໄພສໍາລັບການແລກປ່ຽນແນວຄວາມຄິດ, ຄວາມຮູ້, ແລະທັດສະນະກ່ຽວກັບເສດຖະກິດດິຈິຕອລຂອງລາວ.
ຜົນສຳເລັດຂອງເວທີປາໄສປີນີ້ ຊີ້ໃຫ້ເຫັນເຖິງຈັງຫວະການຂະຫຍາຍຕົວຂອງນະວັດຕະກໍາ Fintech ໃນລາວ, ຊຸກຍູ້ຄວາມກ້າວໜ້າໄປສູ່ອະນາຄົດດ້ານດິຈິຕອລທີ່ຍືນຍົງ ແລະ ກວມເອົາຫຼາຍຂະແໜງ.