ເຂດເສດຖະກິດພິເສດ ນະຄອນຫຼວງວຽງຈັນ ປະກອບມີ 5 ເຂດ ໃນໄລຍະ 9 ເດືອນຜ່ານມາ ສາມາດດຶງດູດການລົງທຶນໃໝ່ຈາກພາຍໃນ ແລະ ຕ່າງປະເທດ ໄດ້ 39 ບໍລິສັດ ມີທຶນທັງໝົດ 622,59 ລ້ານໂດລາສະຫະລັດ ແລະ ມີທຶນຈົດທະບຽນ 224,51 ລ້ານໂດລາສະຫະລັດ ມີມູນຄ່າການລົງທຶນຕົວຈິງ 40,32 ລ້ານໂດລາສະຫະລັດ.
ໃນກອງປະຊຸມເຜີຍແຜ່ບັນດານິຕິກຳ ໃນການຕິດຕາມຊຸກຍູ້ການຈັດຕັ້ງປະຕິບັດ ມະຕິ 04/ກມສພ ມະຕິ 19/ກມສພ ມະຕິ 05/ລບ 2 ວາລະແຫ່ງຊາດ ແລະ ວຽກຈຸດສຸມເຄັ່ງຮ້ອນຕາມແຜນພັດທະນາເສດຖະ ກິດ-ສັງຄົມແຫ່ງຊາດ ຄັ້ງທີ IX ຂອງຄະນະສະເພາະກິດ 116 (ທີມງານທີ 3) ນະຄອນຫຼວງວຽງຈັນ ໄດ້ຈັດຂຶ້ນວັນທີ 7 ຕຸລາ 2024 ທີ່ຫ້ອງວ່າການປົກຄອງນະຄອນຫຼວງວຽງຈັນ(ນວ) ໂດຍການເປັນປະທານຮ່ວມຂອງທ່ານ ສຸລິວັດ ສຸວັນນະຈູມຄຳ ຮອງຜູ້ວ່າການທະນາຄານ ແຫ່ງ ສປປ ລາວ ທ່ານ ສິລິລາດທົງສິນ ທອງເພັງ ຮອງເຈົ້າຄອງນະຄອນຫຼວງວຽງຈັນ ມີຄະນະທີມງານສະເພາະກິດໃນການຈັດຕັ້ງປະຕິບັດວຽກງານດັ່ງກ່າວເຂົ້າຮ່ວມ.
ທ່ານ ສິລິລາດທົງສິນ ທອງເພັງ ໄດ້ລາຍງານໂດຍສັງເຂບ ກ່ຽວກັບການຈັດຕັ້ງຜັນຂະຫຍາຍ ມະຕິ 04/ກມສພ ມະຕິ 19/ກມສພ ມະຕິ 05/ລບ 2 ວາລະແຫ່ງຊາດ ແລະ ວຽກຈຸດສຸມເຄັ່ງຮ້ອນ ຕາມແຜນພັດທະນາເສດຖະກິດ-ສັງຄົມ 5 ປີ ຄັ້ງທີ IX ຂອງນະຄອນຫຼວງວຽງຈັນ ວ່າ:ເພື່ອເປັນການສົ່ງເສີມ ແລະ ດຶງດູດການລົງທຶນພາກເອກະຊົນພາຍໃນ ແລະ ຕ່າງປະເທດ ໃຫ້ເຂົ້າມາລົງທຶນ ຢູ່ນະຄອນຫຼວງວຽງຈັນ ນັບແຕ່ປີ 2021 ເປັນຕົ້ນມາອົງການປົກຄອງນະຄອນຫຼວງວຽງຈັນ ໄດ້ຄົ້ນຄວ້າສ້າງບັນຊີໂຄງການຮຽກການລົງທຶນ ຢູ່ນະຄອນຫຼວງວຽງຈັນ (ປີ 2021-2025) ລວມມີ 38 ໂຄງການ ຄາດຄະເນມູນຄ່າການລົງທຶນທັງໝົດ 10.678,98 ຕື້ກີບ ໃນນີ້ ຂະແໜງກະສິກຳ ແລະ ປ່າໄມ້ ມີ 14 ໂຄງການ ຄາດຄະເນມູນຄ່າການລົງທຶນ 3.036 ຕື້ກີບ ຂະແໜງອຸດສາຫະກຳ ແລະ ການຄ້າ ມີ 6 ໂຄງການ ຄາດຄະເນມູນຄ່າການລົງທຶນ 1.191 ຕື້ກີບ ຂະແໜງຖະແຫຼງຂ່າວ ວັດທະນະທຳ ແລະ ທ່ອງທ່ຽວ ມີ 12 ໂຄງການ ຄາດຄະເນມູນຄ່າການລົງທຶນ 14,98 ຕື້ກີບ ຂະແໜງໂຍທາທິການ ແລະ ຂົນສົ່ງ ມີ 6 ໂຄງການ ຄາດຄະເນມູນຄ່າການລົງທຶນ 6.437 ຕື້ກີບ.
ມາຮອດປັດຈຸບັນ ບັນດາໂຄງການໃນບັນຊີຮຽກການລົງທຶນ ໃຫ້ຄວາມສົນໃຈມາລົງທຶນຈໍານວນ 12 ໂຄງການ ໃນນັ້ນ ໄດ້ຮັບອະນຸຍາດການລົງທຶນ ອະນຸຍາດສໍາປະທານ ແລະ ກຳລັງຈັດຕັ້ງປະຕິບັດໂຄງ ການ 7 ໂຄງການ ກໍາລັງສຶກສາຄວາມເປັນໄປໄດ້ໃນການລົງທຶນ 4 ໂຄງການ ສະເໜີຂໍສຶກສາຄວາມເປັນໄປໄດ້ໃນການລົງທຶນ 1 ໂຄງການ ໄດ້ຂຶ້ນບັນຊີເປົ້າໝາຍໃນການລົງຕິດຕາມກວດກາໂຄງການລົງທຶນ ຂອງເອກະຊົນພາຍໃນ ແລະ ຕ່າງປະເທດ ຢູ່ນະຄອນຫຼວງວຽງຈັນ ທີ່ໄດ້ອະນຸຍາດລົງທຶນໃນໄລຍະຜ່ານມາ ທັງໝົດ 148 ໂຄງການ ຜ່ານມາສາມາດລົງຕິດຕາມກວດກາໄດ້ແລ້ວ 82 ເທື່ອໂຄງການ ໃນນີ້ ໄດ້ລົບລ້າງສັນຍາ 9 ໂຄງການ ສົ່ງມອບໂຄງການໃຫ້ຂັ້ນສູນກາງ 1 ໂຄງການ ເປັນໂຄງການທີ່ມີບັນຫາກ່ຽວກັບການຊົດເຊີຍທີ່ດິນບໍ່ທັນສໍາເລັດ 7 ໂຄງການ ແລະ ໄດ້ລົບລ້າງບົດບັນທຶກຄວາມເຂົ້າໃຈ ຈໍານວນ 16 ໂຄງການ ປັດຈຸບັນ ແມ່ນກຳລັງຂຶ້ນແຜນລົງຕິດຕາມຊຸກຍູ້ຄືນໂຄງການທີ່ບໍ່ຈັດຕັ້ງປະຕິບັດໄປຕາມສັນຍາ ໂຄງການບໍ່ໄປບໍ່ມາ ແລະ ໂຄງການໝົດອາຍຸສັນຍາ ຈຳນວນ 65 ໂຄງການ.
ສຳລັບ ເຂດເສດຖະກິດພິເສດ ນະຄອນຫຼວງວຽງຈັນ ປະກອບມີ 5 ເຂດຄື:ເຂດພັດທະນາກວມລວມໄຊເຊດຖາ ເຂດເສດຖະກິດພິເສດບຶງທາດຫຼວງ ເຂດເສດຖະກິດພິເສດລອງແທງ-ວຽງຈັນ ເຂດເສດຖະກິດພິເສດດົງໂພສີ ແລະ ເຂດໂລຊິດສະຕິກ ນະຄອນຫຼວງວຽງຈັນ ໄລຍະຜ່ານມາການຈັດຕັ້ງປະຕິບັດສັນຍາໂຄງການເຫັນວ່າມີການພັດທະນາຢ່າງຕໍ່ເນື່ອງ ໂດຍສະເພາະການພັດທະນາພື້ນຖານໂຄງລ່າງ ເພື່ອຮອງຮັບແກ່ການລົງທຶນ ຕຶກອາຄານທີ່ຢູ່ອາໄສ ໂຮງງານ ແລະ ອື່ນໆ ບັນດາເຂດເສດຖະກິດພິເສດ ນະຄອນ ຫຼວງວຽງຈັນ ແມ່ນໄດ້ດໍາເນີນການການພັດທະນາຕາມແຜນແມ່ບົດຂອງຕົນ ໂດຍມີການຕິດຕາມກວດກາປະເມີນຜົນຈາກຂະແໜງການຕ່າງໆທີ່ກ່ຽວຂ້ອງເປັນປົກກະຕີ ໂດຍສະເພາະແມ່ນໄດ້ມີການປະເມີນທຸກໆປີ ຕາມສັນຍາສໍາປະທານ.
ໃນໄລຍະ 9 ເດືອນຜ່ານມາ ສາມາດດຶງດູດການລົງທຶນໃໝ່ຈາກພາຍໃນ ແລະ ຕ່າງປະເທດ ເຂົ້າໃນເຂດເສດຖະກິດພິດເສດ ນະຄອນຫຼວງວຽງຈັນ ໄດ້ 39 ບໍລິສັດ ແບ່ງອອກເປັນບໍລິສັດຕ່າງປະເທດ 24 ບໍລິສັດ ພາຍໃນ 7 ບໍລິສັດ ແລະ ພາຍໃນບວກຕ່າງປະເທດ 8 ບໍລິສັດ ໃນນັ້ນ ລົງທຶນໃນຂະແໜງອຸດສາຫະກຳ 11 ບໍລິສັດ ການຄ້າ 17 ບໍລິສັດ ແລະ ບໍລິການ 11 ບໍລິສັດ (ທຽບໃສ່ແຜນການປີ 35 ບໍລິສັດ ລື່ນແຜນການ 4 ບໍລິສັດ) ມີທຶນທັງໝົດ 622,59 ລ້ານໂດລາສະຫະລັດ ແລະ ມີທຶນຈົດທະບຽນ 224,51 ລ້ານໂດລາສະຫະລັດ ມີມູນຄ່າການລົງທຶນຕົວຈິງ 40,32 ລ້ານໂດລາສະຫະລັດ.
ທິດທາງແຜນການປີ 2025 ຈະສືບຕໍ່ຊຸກຍູ້ສົ່ງເສີມການຜະລິດກະສິກຳ ການຜະລິດອຸດສາຫະກຳປຸງແຕ່ງ ຜະລິດສິນຄ້າຫັດຖະກຳ ແລະ ອື່ນໆ ໃຫ້ແຂງແຮງກວ່າເກົ່າ ສາມາດຜະລິດໄດ້ເຕັມຄວາມສາມາດການຜະລິດ ແລະ ຂະຫຍາຍການຈໍາໜ່າຍພາຍໃນ ໃຫ້ຫຼາຍຂຶ້ນ ໂດຍສະເພາະສິນຄ້າທີ່ສາມາດຜະລິດໄດ້ຢູ່ພາຍໃນ ສືບຕໍ່ສຸມໃສ່ລົງເຄື່ອນໄຫວກວດກາສິນຄ້ານອກລະບົບ ການດຳເນີນທຸລະກິດທີ່ບໍ່ມີທະບຽນວິສາ ຫະກິດ ແລະ ສຸມໃສ່ແກ້ໄຂບັນຫາການລັກລອບຊື້-ຂາຍສິນຄ້າ ລວມທັງການລັກລອບນໍາເຂົ້າ-ສົ່ງອອກ ທຸກປະເພດ ໃຫ້ຫຼຸດລົງເທື່ອລະກ້າວ ສຸມໃສ່ຊຸກຍູ້ສົ່ງເສີມໃຫ້ມູນຄ່າການສົ່ງອອກສິນຄ້າບໍ່ໃຫ້ຫຼຸດ 18% ຂອງປີຜ່ານມາ ແລະ ມູນຄ່າການນໍາເຂົ້າບໍ່ໃຫ້ເກີນ 28ສ່ວນຮ້ອຍ ສືບຕໍ່ສົ່ງເສີມ ແລະ ຄຸ້ມຄອງການລົງທຶນ ໃຫ້ມີປະສິດທິພາບ ເພີ່ມທະວີດຶງດູດການລົງທຶນ ໂດຍສະເພາະແມ່ນລົງທຶນໃສ່ບັນຊີຮຽກການລົງທຶນຂອງນະ ຄອນຫຼວງວຽງຈັນ ຕາມແລວທາງລົດໄຟ ລາວ-ຈີນ ແລະ ເຂດເສດຖະກິດພິເສດໃຫ້ຂະຫຍາຍຕົວເພີ່ມຂຶ້ນ.
ໂອກາດນີ້ ນວ ຍັງໄດ້ມີຂໍ້ສະໜີບາງບັນຫາ ເປັນຕົ້ນ ສະເໜີໃຫ້ພະແນກຄຸ້ມຄອງຂໍ້ມູນຂ່າວສານ ແລະ ແຜນການ ລົງກວດກາ ແລະ ສຳຫຼວດການຕິດຕັ້ງລະບົບການຈັດເກັບອາກອນມູນຄ່າເພີ່ມ 10% ສຳລັບເຄື່ອງຂອງຕິດຕົວຜູ້ໂດຍສານຢູ່ສະຖານີໂດຍສານລົດໄຟ ລາວ-ໄທ, ບ້ານ ຄຳສະຫວາດ ເພື່ອໃຫ້ສາມາດຈັດຕັ້ງວຽກງານວິຊາສະເພາະໄດ້ສະດວກ; ສະເໜີໃຫ້ ທະນາຄານ ຫຼື ຜູ້ພັດທະນາ ມາຕິດຕັ້ງລະບົບການຈັດເກັບຄ່າທຳນຽມ ຫຼື ຄ່າບໍລິການສຳລັບຜູ້ໂດຍສານທີ່ນຳໃຊ້ປື້ມຜ່ານແດນ ແລະ ໃບຜ່ານແດນ ທີ່ເດີນທາງດ້ວຍຂະບວນລົດໄຟໂດຍສານ ລາວ-ໄທ ຢູ່ສະຖານີໂດຍສານລົດໄຟ ລາວ-ໄທ, ບ້ານ ຄຳສະຫວາດ; ສະເໜີພາກສ່ວນທີ່ກ່ຽວຂ້ອງ ໂດຍສະເພາະ ຂະແໜງ ກະສິກຳ ແລະ ປ່າໄມ້, ອາຫານ ແລະ ຢາ ເພື່ອກຳນົດຄ່າຄວາມສ່ຽງໃນລະບົບແຈ້ງເຕືອນຂອງຕົນ ທີ່ຕິດພັນກັບລາຍການຜະລິດຕະພັນກະສິກຳ 38 ລາຍການ ທີ່ທົດລອງ ຫ້າມບໍ່ໃຫ້ນຳເຂົ້າຜ່ານດ່ານພາສີທ້ອງຖິ່ນ ແລະ ດ່ານພາສີປະເພນີ, ແຕ່ອະນຸຍາດໃຫ້ນຳເຂົ້າໄດ້ຜ່ານດ່ານພາສີສາກົນ ທີ່ມີຂະແໜງກັກກັນພືດ-ສັດ ປະຈຳຢູ່ດ່ານເທົ່ານັ້ນ ເພື່ອຮັບປະກັນການຈັດຕັ້ງປະຕິບັດແຈ້ງການ ຂອງຫ້ອງວ່າການສຳນັກງານນາຍົກ, ສະບັບເລກທີ 1115/ຫສນຍ, ລົງວັນທີ 7 ມິຖຸນາ 2024 ຢ່າງເຂັ້ມງວດ; ສະເໜີໃຫ້ຜູ້ພັດທະນາລະບົບ (NSWA+) ກວດກາຄືນ ບາງຄັ້ງລະບົບຍັງຄຳນວນ ຫຼື ຄິດໄລ່ຄ່າພາສີ-ອາກອນບໍ່ຖືກຕ້ອງ ແລະ ບໍ່ຄົບຖ້ວນ ເຊິ່ງເຮັດໃຫ້ການທຽບລາຍຮັບປະຈຳວັນລະຫວ່າງດ່ານ ແລະ ຄັງເງິນແຫ່ງຊາດພົບຄວາມຫຍຸ້ງຍາກ; ສະເໜີກົມພາສີ ຄົ້ນຄ້ວາພິຈາລະນາໃນການສະໜອງຕູ້ເກັບເງິນຄ່າທຳນຽມ ແລະ ຄ່າບໍລິການ (KIOSK), ຊຶ່ງປັດຈຸບັນຢູ່ດ່ານ ແມ່ນບໍ່ພຽງພໍກັບຄວາມຕ້ອງການຕົວຈິງ; ສະເໜີກົມພາສີ ພິຈາລະນາໃນການສະໜອງເຄື່ອງມືຕ່າງໆ ເພື່ອບຳລຸງຮັກສາເຄື່ອງມືທັນສະໄໝ ທີ່ນຳໃຊ້ຢູ່ດ່ານໃຫ້ທັນກັບເວລາ.